“
در مطالعه ی دیگری که توسط زینب وفایی، قاسم عسگری زاده و عباس رحمتی تحت عنوان ” رابطه هیجان خواهی، شوخ طبعی و نگرش دینی با اضطراب مرگ” در سال ۱۳۹۰ بر روی یک نمونه ی ۳۷۵ نفری از دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان که ب طور تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند صورت گرفت، نتایج تحلیل داده ها نشان داد که رابطه ی منفی معناداری بین نگرش دینی با اضطراب مرگ وجود دارد.
سعید لطیفی، آزاد الله کرمی و افشین بابامرادی در پژوهشی که با هدف” پیشبینی اضطراب رایانه بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی و ویژگی های شخصیتی معلمان” در سال ۱۳۹۲-۱۳۹۱ بر روی ۱۶۰۰ نفر از معلمان دبیرستان های دولتی منطقه مرکزی کرج که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که بین اضطراب رایانه با مؤلفه های هوش هیجانی و ویژگی های برون گرایی، تجربه پذیری، توافق پذیری و با وجدان بودن ارتباط معکوس و معنادار و بین اضطراب رایانه و روان رنجوری ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
در مطالعه ی دیگری که توسط تکتم کاظمینی و مرتضی مدرس غروی با هدف ” بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی با رفتار های پر خطر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد” بر روی ۲۰۰ نفر از دانشجویان که به روش نمونه گیری طبقه ای و در دسترس انتخاب شده بودند انجام شد، یافته ها حاکی از وجود رابطه ی مثبت معنی دار بین ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، موافقت و وظیفه شناسی با رفتارهای پرخطر منفی معنی دار و ویژگی های برون گرایی و باز بودن به تجربه با رفتارهای پرخطر میباشد.
رضا داورنیا، محمد شاکرمی و المیرا عزازی بجنوردی در پژوهشی با هدف ” پیشبینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس متغیر های حمایت اجتماعی و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان” که با روش توصیفی در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ بر روی ۳۷۵ نفر از دانشجویان که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت، به این یافته رسیدند که متغیر های حمایت اجتماعی و ویژگی های شخصیتی، ۲/۴۷ درصد از آسیب پذیری در برابر استرس را پیشبینی میکنند. بنابرین متغیرهای حمایت اجتماعی و ویژگی های شخصیتی توانایی پیشبینی آسیب پذیری در برابر استرس را دارند و می توان با اعمال تغییراتی بر روی این عوامل در کاهش آسیب دیدگی افراد در برابر استرس مؤثر واقع شد.
با توجه به اینکه تاکنون در هیچ پژوهشی به طور مستقیم به بررسی ارتباط بین سبک زندگی اسلامی با ویژگی های شخصیتی پرداخته نشده، در اینجا مطالعاتی که به بررسی دو متغیر ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی در کنار هم و یا ویژگی های شخصیتی و جهت گیری مذهبی و دینداری و یا پژوهش هایی که به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و خرده مقیاس های سبک زندگی اسلامی از جمله خانواده و سلامت پرداختهاند، اشاره میکنیم:
در پژوهشی که توسط اصغر زره پوش، محمدباقر کجباف، لیلا حشمتی فر، امیر حسین صادقی هسنیجه و حامد امیری در سال ۱۳۹۳ به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف بررسی جهت گیری مذهبی/اسلامی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر اساس پنج عامل شخصیت (NEO) بر روی ۲۷۲ شرکت کننده که به روش خوشه ای از دانشجویان دانشگاه اصفهان انتخاب شده بودند انجام گرفت، یافته ها نشان داد که همه ی رگه های شخصیت به جز روان آزرده خویی با جهت گیری مذهبی رابطه دارند و عامل گشودگی نسبت به تجربه، ۱۱/۰ از واریانس جهت گیری مذهبی را در دانشجویان پیشبینی میکند. در مجموع یافته ها نشان میدهند که رگه های شخصیتی با جهت گیری مذهبی رابطه داشته و از بین آن ها گشودگی نسبت به تجربه نقش مهم تری را ایفا میکند.
در مطالعه ای که توسط امین الله فاضل، حسن حق شناس و زهرا کشاورز با هدف بررسی قدرت پیشبینی ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی بر رضامندی زوجی زنان پرستار در سال۱۳۹۰ به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی ۱۴۰ نفر که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت، یافته ها نشان داد که بین عامل عصبی بودن و مدت ازدواج با رضایت مندی زوجی رابطه ی منفی، ولی بین عامل توافق و سبک زندگی با رضایت مندی زوجی رابطه دارد و بین عامل برون گرایی، باز بودن، وجدانی بودن و سن با رضایت مندی زوجی رابطه ای یافت نشد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که عامل عصبی بودن، توافق و مدت ازدواج به صورت معناداری رضایت مندی زوجی را پیشبینی میکنند. در حالی که برای عامل برون گرایی، باز بودن و وجدانی بودن از متغیر های شخصیتی و عامل سن سهم معناداری پیدا نشد.
در پژوهش دیگری که توسط پرویز میرزا خانی، علی دلاور و بهنام مکوندی با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با هوش معنوی در بین دانشجویان پژوهشگر و نخبه در سال ۱۳۹۲-۱۳۹۳ بر روی ۳۷۳ نفر از اعضا باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند صورت گرفت، یافته ها حاکی از این است که بین مؤلفه های روان نژندی از ویژگی های شخصیت با هوش معنوی و مؤلفه های آن ( هوشیاری، خوبی، جهت گیری درونی، معنا و مفهوم، وجود شخصیت، حقیقت و صداقت، تمامیت و کلیت) همبستگی معکوس و بین مؤلفه های برون گرایی، مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری و دلپذیر بودن با هوش معنوی و مؤلفه های آن همبستگی مستقیم وجود دارد. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که تمامی مؤلفه های ویژگی های شخصیتی بر روی هوش معنوی تاثیر گذار هستند و به جز مؤلفه روان نژندی که رابطه معکوس با هوش معنوی دارد مابقی مؤلفه ها ارتباط مستقیم با هوش معنوی دارند.
احمدی، نجاتی و عبدی(۱۳۹۰) در پژوهش خود بر روی ۴۳۴۲ دانش آموز دختر و پسر قطع دبیرستان و پیش دانشگاهی سراسر کشور به این نتیجه رسیدند که از بین مؤلفه های پنج گانه شخصیت، خرده مقیاس روان رنجورخویی با سلامت روان همبستگی مثبت و خرده مقیای های برون گرایی ،وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به تجربه با سلامت عمومی، همبستگی منفی وجود داشت. همچنین نشان دادن که از بین مؤلفه های پنج گانه شخصیت، مؤلفه هایی که در پیشبینی میزان سلامت عمومی نوجوانان اهمیت بیشتری دارند. به ترتیب عبارتند از: روان رنجورخویی، برون گرایی، وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به تجربه.
محمدحسین باقیانی مقدم و همکارانش(۱۳۹۰) در پژوهشی با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد، به این یافته ها رسیدند که ارتباط معنی داری بین سلامت عمومی و روان نژندگرایی وجود دارد و ۳۹ درصد از تغییرات سلامت عمومی توسط روان نژندگرایی پیشبینی می شود.
در مطالعه ای که توسط بهبودی و همکارانش(۱۳۸۸) با هدف پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس ویژگی های شخصیتی زوجین بر روی ۳۸۲ از معلمان و کارمندان متاهل زن شاغل در مدارس راهنمایی و دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران و همسران آن ها انجام گرفت، نتایج حاکی از این بود که ویژگی های برون گرایی و توافق زنان ، مردان و زوجین با سطح کارکرد خانواده رابطه مثبت و معنی دار و با روان رنجورخویی، رابطه ی منفی و معنی دار دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که می توان بر اساس برون گرایی، توافق و روان رنجور خویی، کارکرد خانواده را پیشبینی کرد.
“